nationalpark-vietnam-cambodia backpakker

| Viet Nam

Spændende weekend i landsby hos etnisk minoritetsgruppe

I weekenden havde de unge (tur-udvalget) arrangeret en tur langt ind i Vietnams højland. Vi kørte med bus 5 timer til en Nationalpark 45 km fra Cambodias grænse, hvor der stadig lever vilde elefanter. Her blev vi indkvarteret i en landsby, hvor befolkningen stadig lever af at fange vilde elefanter og tæmme dem. Vi blev indkvarteret i et langhus, bygget på pæle. Alle huse i landsbyen var bygget på den måde. Dette for at beskytte sig mod de vilde dyr. Nu er de fleste tigre og andre farlige dyr imidlertid forsvundet, men byggestilen er ikke ændret.

På vejen besøgte vi et vandfald og da vi kom til landsbyen fik vi alle en ridetur på elefanterne. Der var 4 store flotte dyr, og vi sad 2 på hver elefant + elefant-passeren. Alle synes det var en spændende oplevelse.
Landsbyen har tradition for at fange vilde elefanter og tæmme dem, og vi lærte en del herom. Vi fik også fortalt om landsbyens mest berømte elefantfanger, som nu var 88 år gammel. Han var lige blevet gift for 4 gang og yngste barn af 22 var 3 år gammel. Han havde i 1963 fanget en hvid elefant, som blev givet til Thailands konge som gave.

Vi hørte også om, hvordan folkene i landsbyen levede. De havde et materikalsk samfund. Ældste kvinde var familiens overhoved. Og når en datter giftede sig, skulle manden flytte hen til hendes familie. Man byggede så en sektion til på langhuset, så med tiden blev husene længere og længere. Vi fik fortalt, at det længste hus (ikke i landsbyen) var 100 m langt. I hele området var de fleste huse langhuse på pæle. Ind imellem var der meget primitive lerklinede hytter. – Men nye tider er også kommet til langhusene nogle steder, hvor fjernsynsantennen står i skarp kontrast til den primitive bolig….
Om aftenen var der bål på pladsen midt i landsbyen og optræden af de lokale i deres folkedragter. De dansede rundt om bålet og slog på stortromme i en insisterende rytme, så det varede ikke længe inde alle de unge var med i dansen. Senere på aftenen blev vi underholdt med sange, og vi blev også opfordret til at give et nummer. De unge sprang straks op og ind midt på pladsen, hvor de så sang -Der er et yndigt land.. Jeg var meget stolt af dem. Næste dag var vi tidligt oppe og gik tur i landsbyen. Vi gik over hængebroer ud til en flod, hvor nogle badede. Jeg synes nu de hængebroer gynger ret meget…
Ved middagstid kørte vi af sted til nye oplevelser. Nu skulle vi besøge en kaffe- og peberplantager og et stort marked i en nærliggende by. På udturen havde vi også stoppet ved en rismark, hvor vi fik fortalt om risdyrkning. Dette var et stort ønske fra mange af de unge.
Vi kom tilbage til Nha Trang søndag aften efter en oplevelsesrig tur, godt trætte efter alle de spændende oplevelser, og den flotte køretur, hvor vi kom gennem meget forskellige landskaber. Både over bjerge og gennem lavland med rismarker, kaffeplantager, peberplantager, fiskedamme, murstensfabrikker og huse i forskellig byggestil. En flot tur.