IMG_0440.JPG(1)

| Croatia Denmark France Germany Italy Netherlands

Gode råd til interrail i Europa

Forrige sommer besluttede jeg sammen med en kammerat, at vi skulle prøve det der interrail, mens vi stadig er unge og friske. Uden alt for meget planlægning og en hurtig tur i shoppingcentret Frederiksberg Centret for at købe det nødvendige til turen som en backpackertaske, proviant og diverse ”life-saving” fornødenheder som et skakbræt og en rulle gaffatape, vadede vi direkte ind på billetkontoret på Københavns Hovedbanegård for at købe vores første interrailpas nogensinde. Vi besluttede os for at tage af sted i 22 dage med et Global Pass, så vi kunne rejse rundt i mere eller mindre hele Europa. Lad os starte med konklusionen – turen var mega fed, og vi havde en fest. Men. Der var også visse bump på vejen, som kunne have haft været undgået, hvis vi bare havde været lidt mere forberedte. Derfor vil jeg med udgangspunkt i mine egne erfaringer lige give dig et par gode råd med på vejen. En slags do’s and don’ts om man vil.

1) Tag det lange ryk med det samme.

Da vi tog af sted, startede vi med at tage til München, hvilket tog lige knapt et døgn fra afrejsetidspunktet. Vi vågnede op til en morgen i en togkupé, hvor travle forretningsfolk i jakkesæt var på vej ind mod byen fra de mindre byer omkring München for at komme på arbejde. Med andre ord var vi der meget tidligt om morgenen, og det gav os derfor rigeligt med tid til at finde et hostel og få en hel dag i byen. Fordelen ved at tage et godt stykke sydpå med det samme, er at du på dette tidspunkt endnu ikke er træt af at køre i tog, og her er du spændt på eventyret, og du kan sidde og planlægge, alt det du gerne vil i løbet af turen.

2) Hold dig til nogle få lande.

Den første store fejl som vi begik, mens vi var af sted, var at ville for meget på for kort til. Vi kom hele vejen fra København til Pula i Kroatien og hele vejen over til Nice i Frankrig, førend vi rejste nordpå igen. Det ser ikke ud af meget, når man kigger på et Europakort, men når man kører i tog, er afstandene bare usandsynligt store. Dertil blev vi en kende overrasket over, at vores interrailkort ikke inkluderede højhastighedstog, hvilket forøgede rejsetiden betydeligt. Fra tid til anden valgte vi dog at smide de ekstra par hundrede kroner for at komme hurtigere frem.

3) Bestil overnatning inden du tager videre

Den største brøler vi lavede, var at tro, at man sagtens kunne finde steder at overnatte uanset, hvor man kom til. VI TOG MEGET FEJL. Da vi kom til Nice i Frankrig, gik vi i fire timer for at finde et hostel med ledige senge. I sidste ende måtte vi tage væk fra byen og slå os ned på en campingplads. Oplevelsen blev ikke bedre af, at det var silende regnvejr, og vi kunne se, at der hjemme i Danmark var høj sol og 30 grader netop på dette tidspunkt. Dette tager mig videre til det sidste gode råd:

4) Tag et telt med

Når lokummet brænder, og du ikke kan finde et sted at sove, så er et telt din bedste ven. Vi var heldigvis så kvikke at have taget et festivaltelt med hjemmefra, som vi kunne bruge to gange undervejs. Typisk er det både billigere og hyggeligere at sove i telt sammenlignet med sovesale på diverse hostels rundt omkring i Europa, men jeg vil dog anbefale, at man sørger for et ordentlig telt. Særligt når det regner og teltdugen bliver våd.

5) Kom af sted i en fart

Det sidste er ikke så meget et råd, som det er en opfordring. Interrail er en fantastisk måde at rejse på, og du kan skræddersy din tur til at være lige efter din smag. Skal det være billigt, kan man sagtens rejse en hel måned for under 10.000 kroner. Du kan også vælge en mere luksuriøsudgave med højhastighedstog og hoteller. Uanset hvad er interrail fantastisk, fordi man når at se usandsynligt meget på rigtig kort tid, og man får muligheden for at besøge mange steder og endda ukendte steder i løbet af sin ferie.